Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 13°C / + 16°C
nincs front
Időjárás
tovább az orvosmeteorológiához...

Pajzsmirigy-problémákat okozhatnak a kozmetikumokban és kárpitokban lévő vegyi anyagok

forrás: Medipress
Nyomtatás kedvencekhez
Címkék: kozmetikum, vegyszer, pajzsmirigy

Egy friss kutatási eredmény szerint a bizonyos vegyi anyagoknak való kitettség - amelyek széles körben megtalálhatóak az olyan fogyasztási cikkekben, mint a kozmetikumok vagy a kárpitok - megváltoztatja a pajzsmirigy működését. Napjainkban jelentős a ruhaanyagok, kárpitok, kozmetikumok és papírbevonatok előállításához használt perfluor-karbonoknak (PFC) való kitettség. Ezek a vegyszerek nagyon lassan bomlanak le, és hosszú idő után ürülnek ki a testből.

A tanulmányhoz több mint 1100 ember adatait elemezték a szakértők. A résztvevők 2007 és 2010 között töltötték ki az egyesült államokbeli Nemzeti Egészségügyi és Táplálkozási Vizsgálat kérdőíveit. A kutatás két különböző perfluor-karbonra irányult, valamint vizsgálta a csökkent pajzsmirigy-funkciót is. Amellett, hogy kiderült: a magas PFC-szint megváltoztathatja a pajzsmirigy működését férfiaknál és nőknél egyaránt, világossá vált az is, hogy növeli a mérsékelt pajzsmirigy-alulműködés kockázatát a nőknél.


Pajzsmirigy-alulműködés esetén a szerv nem termel elegendő hormont, ami olyan tünetekhez vezethet, mint a fáradtság, a lehangoltság, a súlygyarapodás, a hidegérzet, a száraz bőr és haj, a szorulás vagy a menstruációs zavarok. Az eredmények a Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism című szakfolyóirat júliusi számában jelentek meg.


„Ez az első munka, ami összeköti a vérben mért PFC-szintet a pajzsmirigy-működés változásával az amerikai lakosságra reprezentatív mintában" - mondta a társszerzőként közreműködő Dr. Chien-Yu Lin, a tajvani En Chu Kong Kórház munkatársa. „Bár a gyárak felhagytak néhány PFC használatával, ezek a hormontermelésre ható vegyszerek továbbra is aggályt jelentenek, mivel testünk huzamosabb ideig ki van téve nekik. Egyelőre túl kevés információ érhető el hosszútávú hatásukkal kapcsolatban" - figyelmeztetett Dr. Lin.