Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 13°C / + 16°C
nincs front
Időjárás
tovább az orvosmeteorológiához...

A celebek népszerűsíthetik az egészséges életmódot

forrás: Medipress
Nyomtatás kedvencekhez
Címkék: celeb, híresség, egészség

Simon Chapman, a Sydney Egyetem közegészségügyi professzora szerint az extra publicitás, amit a celebek szerepeltetése jelent, elősegítheti az egészségről szóló promóciókat. Elismerte, hogy ezek a személyek nem szakértők, de a szakemberekkel ellentétben köznapi nyelven tudják megfogalmazni mondandójukat és hitelességüket nem kérdőjelezik meg. A professzor úgy véli, hogy akik rossz szemmel nézik a celebek szereplését, azok „mindig azokat az eseteket hozzák fel, melyek rosszul sültek el, vagy nem hoztak áttörő változást", de ennek ellenére azt gondolja, hogy „hallgatnak azokról, amikor fontos, elhanyagolt ügyek mellett kiállva szerepeltek a címlapokon". Miért kell tökéletes eredményt elvárni, pedig pontosan tudjuk, hogy nem elég a kezdeti lökés, kitartóan kell folytatni a munkát?

Chapman rámutatott a krikettjátékos Shane Warne szereplésére, aki 1999-ben hatszámjegyű összeget kapott a nikotinpótló terápia népszerűsítéséért. Mikor fotók jelentek meg arról, hogy a sportoló ismét cigarettázik, nem szólt senki a visszaesés veszélyeiről. A cikket a British Medical Journal tette közzé.


Megemlítette Kylie Minogue énekesnő esetét is a mellrákkal, melynek hatására „több nő vett részt a célkorosztályból szűrővizsgálaton, viszont a fiatal nők is felkeresték a mammográfiás állomásokat, és így szükségtelen besugárzásnak, illetve a fals pozitív eredmények megrázkódtatásának tették ki magukat". A Kyile-effektus ambivalenciája utalt a mellrákszűrés körüli vitákra, „de nem szabad elfeledkezni a celebritások fontos ügyekbe való bevonásának potenciális értékéről" - vélekedett.


Geof Rayner, az Egyesült Királyság Közegészségügyi Szövetségének egykori elnöke, a London Városi Egyetem tiszteletbeli kutató munkatársa a celebek befolyása miatt fejezte ki aggodalmát. Lehet, hogy rövid távon fellendítenek egy-egy kapmányt, „de csínján kell velük bánni, mert fennáll a veszélye, hogy történetük önálló életre kel, mely mellett a kampány elsikkad". A hírességekkel el lehet adni termékeket, de vitatta, hogy „a marketing fő vonalát képviselnék" társadalmi szinten, vagy akár a politikában. Új irányvonalak kellenek az egészségügy reklámozására, és rámutatott, hogy léteznek kampánycsoportok, melyek „az internet segítségével egyesítik hétköznapi emberek lobbierejét". A médiabohócok helyett a modern egészségkampány során „harcolni kell a feldolgozott élelmiszerek, alkohol, szerencsejáték és más, gyakran celebritások bevonásával reklámozott kereskedelmi propaganda ellen. A celebkultúra idővel majd leáldozik. Néhány személy segítő szerepben is feltűnhet, de ne keressünk köztük megváltókat, ha megjelennek, azzal még nem dőlhetünk hátra, mint aki jól végezte dolgát, mert ez nem így van.