Hőmérséklet:
Fronthatás:
+ 13°C / + 16°C
nincs front
Időjárás
tovább az orvosmeteorológiához...

Tévhitek az immunerősítésről

2011. 11. 28 11:00 forrás: Medipress
Nyomtatás kedvencekhez
Címkék: tévhitek, allergia, immunrendszer, immunerősítés, megfázás, méz, tejtermékek, vitaminok, bacilus
Tévhitek az immunerősítésről

Elérkezett az év tüsszögős, köhögős és szipogós időszaka, és ha nem te vagy a forrása, nagy valószínűséggel megtartod a két lépés távolságot a bacilusgazdától. Nincs is jobb alkalom arra, hogy beszéljünk egy kicsit az immunerősítésről, és az ezzel kapcsolatos tévhitekről.

Ha továbbolvasod, az EatingWell magazinban megjelent cikk alapján mindent megtudhatsz az immunerősítéssel kapcsolatos közhiedelmekről és a valóságról.


1. tévhit: A C-vitamin távol tartja a megfázást
Nem. Hiába próbálják az emberek már régóta tonnányi C-vitamin beszedésével megelőzni a náthát, a klinikai vizsgálatok azt mutatták, hogy a vitamin normál helyzetben nem játszik szerepet a meghűlés megelőzésében. Azt azonban bebizonyították, hogy 200 mg-ot meghaladó adagban fogyasztva segíthet valamelyest lerövidíteni a megfázás időtartamát. A szakértők tanácsa azonban az, hogy próbáljunk több természetes C-vitamint bevinni a szervezetünkbe az étrendünkből, a C-vitamin kiegészítők szedésekor pedig ne haladjuk meg a napi 2 000 mg-ot.
A Journal of Infectious Diseases szaklapban megjelent egyik kutatás szerint a cink tartalmú kiegészítő is lerövidítheti a betegség időtartamát. Az Ananda Prasad vezetésével végzett kutatás során 2-3 óránként szedett 13,3 mg mennyiség azonban jóval meghaladja az ajánlott napi 40 mg-ot, és a magas dózis csak 3-5 napig biztonságos. A kutatók szerint a cink a szájban és a garatban lévő sejtreceptorokhoz kötődve gátolja a nátha vírusok kötődését és terjedését.


2. tévhit: A méz gyógyítja az allergiát
Az elmélet a következő: A méhek pontosan azokról a növényekről gyűjtik be a virágport, amelyek az allergiát okozzák, ezért ha naponta fogyasztunk egy kis mennyiséget a helyi mézből, vagyis ezekből a pollenekből, erősítjük az immunrendszerünket, és visszaszoríthatjuk az allergiát - magyarázza Miguel P. Wolbert, az evansville-i Allergia- és Asztmaközpont immunológusa. Valójában azonban az allergiát okozó pollenek a levegőben szállva terjednek, míg a méhek által gyűjtött virágpor túl nehéz ahhoz, hogy a levegőben szállhasson. Éppen ezért ezekből csak nagyon kevés kerül a mézbe. Ráadásul nincs olyan klinikai vizsgálat, amely azt bizonyítaná, hogy a méz enyhíti az allergiás tüneteket.
Azért ne mondjunk le teljesen a mézről! A köhögést ugyanis csillapíthatja. A Pennsylvaniai Egyetem kutatói a mézet és a legtöbb köhögéscsillapító gyógyszerben használt dextrometorfánt hasonlították össze, és kimutatták, hogy a méz hatékonyabb. Mivel a köhögési központ és az édességet érzékelő központ egymás mellett helyezkedik el az agyban, az édes érzékelése befolyásolhatja a köhögést - állítja a kutatást vezető Ian M. Paul. Nagyon fontos megjegyezni azonban, hogy 1 éven aluli csecsemőknek nem szabad mézet adni: a méz ugyanis olyan baktériumspórákat tartalmazhat, amelyekkel a csecsemő fejletlen immunrendszere nem tud megbirkózni.


3. tévhit: A tejtermékektől még jobban benáthásodunk

Néhányan megfázáskor azért kerülik a tejtermékeket, mert azt gondolják, hogy ettől még jobban bedugul az orruk. Ezt azonban semmilyen kutatási eredmény nem támasztja alá. Egy kísérletben, melynek során a szója alapú tej és a tehéntej hatását hasonlították össze, az alanyok a nyákképződés azonos változásáról számoltak be mindekét folyadék fogyasztását követően.
Nyugodtan megihatunk tehát egy pohár tejet - a benne lévő D-vitamin erősíti az immunrendszert. Egy japán kísérlet azt mutatta, hogy 300 japán gyerek közül 40 százalékkal alacsonyabb volt a náthavírus fertőzés kialakulásának valószínűsége a napi 1 200 NE (Nemzetközi Egység) D-vitamin kiegészítőt szedőkben, mint azokban, akik placebót kaptak. Mivel az étrendből nem lehet ennyi D-vitamint bevinni, ez esetben érdemes táplálékkiegészítőt alkalmazni.
Ne feledkezzünk meg azonban a joghurtról sem: olyan jótékony probiotikumokat tartalmaz, amelyek erősítik az immunrendszert.


4. tévhit: A vitaminokkal dúsított italok megakadályozzák a betegségeket
A hozzáadott vitaminokat tartalmazó üdítők védelme nagyon jól hangzik, de valójában nem igazán ér valamit. A többi reklámszöveghez hasonlóan ezeknek az üdítőitaloknak a címkéje is rendelkezik némi igazságtartalommal: Az A-, C- és E-vitaminok, valamint a cink és a szelén valóban szükségesek az immunrendszer megfelelő működéséhez. A kulcsszó azonban a hiány - az emberek többsége, a dohányosokat, a terhes és szoptató nőket és az időseket kivéve, normál étrendjéből is beviszi a szervezetébe a szükséges mennyiséget ezekből a tápanyagokból.
Ez esetben pedig nem igaz, hogy minél több, annál jobb. Túlzott mennyiségben fogyasztva számos tápanyag akár káros is lehet.